Acest post va descrie influenţa Internetului asupra marketingului, felul în care acesta a ajuns la consumatorii din toată lumea, facilitând comunicarea dintre ei şi producător, dar şi dintre ei. Consumatorul din ziua de azi este mai informat, mai activ şi mai dinamic, iar producătorul poate pătrunde mult mai repede un mediu global, cu costuri mult mai mici. Însă pentru a exista o ierarhie bine construită a informaţiei din mediul online, precum şi o strategie pentru dezvoltarea oricărui website, avem nevoie de acest nou domeniu denumit SEO, care presupune respectarea unui anumit cod şi nepracticarea metodelor desconsiderate de Google (grey hat sau black hat).

“Luat în sine, internetul este o reţea de reţele, prin care utilizatorii unui calculator sau ai unei reţele pot accesa prin diverse sisteme aparţinând altor reţele”.[1]

Ceea ce nu este cunoscut la nivel de simţ comun este faptul că internetul nu este proprietatea nici unei persoane sau organizaţii, fiind sub coordonarea unor societăţi independente, constituite din voluntari, dintre care: “ISOC (Internet Society), IAB (Internet Arhitecture Board), IETF (Internet Engineering Task Force) sau IANA (Internet Assigned Number Authority)”.[2]

Internetul a cunoscut o dezvoltare puternică, înregistrându-se 50 de milioane de utilizatori în doar 5 ani. Aceasta e o cifră atinsă de televiziune în 13 ani, iar de radio în 38 ani.  Acest lucru s-a întâmplat pentru că el a reprezentat o inovaţie din mai multe puncte de vedere, oferind informaţie unui număr foarte mare de consumatori. Totuşi, deşi internetul se dezvoltă la nivel global, marketerii pot acţiona la nivel local prin geolocare şi prin targetare.

Data de 12 noiembrie 1990 este considerată ziua de naştere oficială a World Wide Web-ului, una din cele mai importante şi de succes servicii ale Internetului, World Wide Web-ul, mai pe scurt, Web sau spaţiul WWW – a fost instituit la CERN, în anul 1989, prin viziunea lui Sir Tim Berners Lee. „În cazul Web-ului, două mari

direcţii precursoare trebuie menţionate: dezvoltarea hipertextului (sau a procesării computerizate a documentelor electronice complexe) şi dezvoltarea protocoalelor Internet care au făcut posibilă comunicarea globală dintre reţelele de calculatoare.”[1]

Web-ul reprezintă un sistem de distribuţie locală sau globală a informaţiilor şi nu trebuie confundat cu Internetul, ci poate fi considerat drept cea mai dinamică şi spectaculoasă componentă software a acestuia.  Din punct de vedere tehnic, spaţiul Web pune la dispoziţie un sistem global şi standardizat de comunicare multimedia, informaţiile fiind distribuite în funcţie de cererile utilizatorilor, reflectate în căutări în motoarele de căutare, cereri exprese în forumuri sau traficul mare către un website. Putem vedea Web-ul ca un spaţiu informaţional compus din resurse, desemnate de indentificatori globali denumiţi URI (Uniform Resource Identifiers). În plus, el nu poate exista fără infrastructura hardware a reţelelor mondiale interconectate prin intermediul TCP/IP.

Internetul facilitează comunicarea între producător şi consumator, consumatorul putând controla felul în care primeşte informaţia, poate alege să îşi păstreze identitatea necunoscută sau o poate oferi pentru a face parte din baza de date a brandurilor dorite, primind astfel mesaje informaţionale despre campanii direct targetate.

„Avantajele prezenţei pe Web, sub forma unui site mai mult sau mai puţin complex, apar mai ales pentru acele organizaţii care au un scop bine definit, iar măsura în care acesta este atins este uşor de cuantificat prin înregistrarea numărului de utilizatori”.[2] Numărul de utilizatori este extrem de important pentru orice website, la fel ca şi numărul de consumatori ai unui produs din sfera off line, deoarece acesta arată interesul pentru informaţia, produsele sau serviciile prezentate. Înteresul crescut pentru o anumită pagină web sau chiar întregul site duce la creşterea reputaţiei în cadrul mediului web, reputaţie ce e notată de Google şi dorită de toţi deţinătorii de site-uri.

finală de cumpărare), facilitarea tranzacţiilor şi reţinerea consumatorilor.

“Internetul ca mediu interactiv este aici şi rămâne, deoarece el furnizează acces la o mare de utilizatori, de obicei persoane educate provenind din păturile sociale superioare şi medii.”[1]


[1] De Pelsmacker, Patrick, ***(2001), Marketing Communications, Pearson Education Limited, England, p. 417

Alte avantaje aduse de internet şi mai ales de web, evidenţiate de Patrick De Pelsmacker, care le denumeşte ca fiind obiective de comunicare, sunt crearea de atitudini şi conştientizarea brandurilor, livrarea de conţinut cu informaţii despre produsele şi serviciile livrate, stimularea răspunsului (de la un simplu click la decizia


[1] Onete, Bogdan, Designul, estetica şi promovarea paginilor web. ediţia a III-a, Editura ASE, Bucureşti 2005, p. 153

[2] Onete, Bogdan, op. cit., p. 153


[1] Buraga, Sabin, Proiectarea siturilor web. Design şi funcţionalitate. ediţia a II-a, Editura Polirom, 2005, p. 13

[2] Ibidem, p.14

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s